Nu har jag bestämt mig...

Efter samtal, läs efter att jag bestämt mig för att inte göra tvärtemot, hustrun har bestämt mig för att inte genomföra FC nästa år. När detta beslut var fattat återstod att komma fram till vad jag skall göra istället... Planen är nu att åka med hela familjen till Storulvån och sedan med lättast möjliga packning, utan att riskera säkerheten, gå den klassiska Jämtlandstriangeln (Storulvån-Blåhammaren-Sylarna och tillbaka till Storulvån) på 12 timmar. Sträckan är 47 km så det handlar alltså om en sträcka ungefär hälften så lång som Classic. Dock tillräckligt för att motivera mig att träna under det dryga år som jag har framför mig...

Mer information om sträckornas utseende och längd kommer vad det lider...

Liket lever...

Ryktet om min död är betydligt överdriven lär Churchill ha sagt vid något tillfälle och det har viss relevans även i detta sammanhang. De närmaste veckorna tar jag beslut om huruvida det blir en start i Fjällräven Classic 2010. Anledningen är att jag fyller 40 nästa år och det är inte utan att fåfängan påbjuder att det kan bli läge för en 40-års kris...

20 augusti öppnar anmälan....

Vandringsdagbok - Etapp 6...

Kieron - Abisko 17,5 km Söndagen den 10 augusti 08:40-12:33
Redan efter ca 40 minuter var vi framme vid bron där man svänger vänster till Abiskojaurestugorna resp höger för att fortsätta mot Abisko. På skylten vid bron stod det Abisko 13 km. När vi gått i ett bra tempo i över en timma kom vi fram till första officiella skylt med avstånd till mål. Vi blev rejält nedslagna när det stod 10,5 km på denna. Våra gissningar strax innan var snarare 7-8 km...

Nästa skylt var vid en bro med fem trappsteg upp och fem trappsteg ned. På denna skylt stod det 6,5 km. Mitt vänstra knä gjorde nu så pass ont så att jag i princip använde stavarna som kryckor... Krister vässade tonen lite och fick mig ta två diklofenak och en panodil. Efter ca 30 min lättade det onda och vi kunda fullfölja i gott tempo.

Summa sumarum så avverkade jag de elva milen och kände mig faktiskt oförskämt fräsch hela vägen - med helare fötter och utan smärta i knäna hade tiden kunnat vara under 48 timmar... Missnöjd? Knappast!! Mitt mål var ju 60 timmar.

Vandringsdagbok - Etapp 5...

Alesjaure - Kieron(Fjällräven) 17,5 km Lördag 9 augusti och Söndagen 10 augusti16:45 (slog läger 18:25-05:20) - 08:20
Efter Alesjaure blev det allt tätare mellan kramperna i knät och det var en kämpaseger att komma de kilometer vi gjorde innan vi slog läger ca 200m innan kåtan som markerar  hållplats för båtturer in till stugorna. En kanonplats precis intill sjön. Precis när vi stannade slutade det regna och vi kunde resa tälten och äta utan att störas av regnet.

Tidigt sänggående föregår tidig uppstigning. Det faktum att det "bara" var spurten in i mål kvar gjorde också att det var lätta att motivera sig att gå upp strax efter fyra. Efter frukost, bestående av Blå bands utmärkta grynblandning, tälrivning och ihopplockning så gav vi oss iväg ca 05:20.

Vägen ned till backen och nationalparksgränsen är något av det tråkigaste under hela sträckan. Stenskravel och en led som går på skrå. Dessutom är det inte mycket att titta på när man vikit av från sjön. Allt slit är dock mödan värd när man kommer fram till kontrollen och möts av två vänliga damer som bjuder på nygräddade plättar och sylt!! Kändes nästan som en hägring... Kort stopp för att inte stelna till inför de avslutande 17,5 km...

Vandringsdagbok - Etapp 4...

Tjäkta - Alesjaure 12,5 km Lördagen den 9 augusti 13:20 - 16:30
Baksidan på Tjäktapasset erbjuder liten eller ingen vattentillgång och med anledning av detta så stannade vi ganska snart efter kontrollen och gjorde lunch. Under rasten vädrades fötter och stumpor byttes. Denna sträcka är grymt fin och leden är lättvandrad. I slutet på sträckan började jag få rejält ont i vänster knä... Smärtan kom och gick och känslan kunde bäst beskrivas som två knivar som sticks in i knät från båda sidor... Efter att man gått över bron precis före stugan är det en grym stigning upp till själva stugan.

Vid kontrollen tog vi lite extra rast och fyllde på med vatten från behållarna som stod vid stugan. Lämnade stugan i rejält regn... 3,5 mil kvar till mål...

Vandringsdagbok - Etapp 4...

Sälka - Tjäkta 14 km Lördagen den 9 augusti 09:40 - 13:13
Innan jag lämnade Sälka fick jag ta lite hjälp av sjuksyster som fanns i checkpointen. Hon punkterade de blåsor som jag fått på lilltån. Sedan tejpade hon in dem och uppmande mig att inte ta av den tunna innerstrumpan innan målgång. Så fick det bli...

Efter en lång vila - tolv timmar - gick vi vidare upp mot Tjäktapasset, banans högsta punkt. Första biten, ca 1 timma, regnade det så mycket så att vi hade både regnbyxor och regnjacka på oss. Sedan klarnade det upp och regnkläderna fick ta plats i ryggsäcken resten av etappen.

Finessen med att ha gått ända fram till Sälka första dagen var att det bara var 7 km fram till högsta punkten. Hela vägen fram till stigningens början hade jag ett leende på läpparna, äntligen skulle jag få testa om träningen i slalombacken givet det jag hoppats. Uppe i passet, utan ett enda stopp under stigningen på drygt 350 höjdmeter, kunde jag konstatera att så var fallet. Kände mig urstark hela vägen. Redan denna upplevelse gjorde att jag kände att all träning kändes "intjänad".

Baksidan på passet består av ett månlandskap fullt med stenskravel. Det var inte utan att man tänkte på hur det är möjligt att avverka dessa kilometer i ett tempo som motsvarar 60 min/10 km. Något som rimligtvis den nye rekordhållaren gjort eftersom han gick i mål på 12 h 53 min... Som småbarns förälder, och sagoboksläsare, så gick även tankarna till boken om Astons stenar...

Vid kontrollen i Sälka frågade jag om kontrollen i Tjäkta var utflyttad från stugan, som ligger ca 1+1 km från själva leden.
- Ja, det är den. Var svaret jag fick. Det man inte sa var att den även var nedflyttad ca 2 km... Kändes segt att gå så mycket förbi stugan när man trodde att man var framme...

Vandringsdagbok - Etapp 3...

Singi - Sälka 12 km Fredagen den 8 augusti 18:35 - 21:30
Det kändes skönt när beslutet att gå vidare var taget och det var verkligen en bonus att hinna 45 km redan första dagen. Under vandringen tänkte jag på vad Johan K sagt när jag berättade om mina planer på att gå de 33 km till Singi första dagen: - Det är ju som att gå till Kristinehamn!! Jag rättade honom då och sa att det nästan är 45 km till Kristinehamn från Karlstad. Nu visade det sig att han fick rätt i alla fall....

Sista biten hade jag rejält ont i vänster lilltå och höger fot.

Väl framme vid Sälkastugorna bjöds vi på Souvas och morotskaka. Perfekt att ha i magen när man skulle gå över jokken och sätta upp tältet.

Foto: Krister Hammar

Jag hade som jag skrivit om tidigare lämnat det lite längre liggunderlaget hemma och helt satsat på det 120 cm långa. För att skydda dunsäcken från kondens och för att höja temperaturen lite vid fötterna använde jag istället regnjackan som jag drog upp dragkedjan på och drog upp den över "foten" på sovsäcken.

Vandringsdagbok - Etapp 2...

Kebnekaise Fjällstation - Singistugan 15 km Fredagen den 8 augusti 14:15-18:30
Denna etapp tog vi det väldigt lugnt. Stannade innan första stora bron och åt lunch. Solen var brännade het.

Magnifik utsikt fram emot Toulpagornis karakteristiska krater. Efter en liten stigning når man skylten som säger att det är 3 km kvar fram till stugorna... Sannolikt de längsta 3 kilometrarna i fjällvärlden...

Klockan halv sju var vi framme vid kontrollen och det faktum att det var tjockt med knott gjorde beslutet enkelt: Vi fortsatte till Singi innan vi slog läger för dagen!

Vandringsdagbok - Etapp 1...

Nikkaluokta - Kebnekaise Fjällstation 19 km Fredag 8 augusti 10:00-13:45
Under bussresan från Ripan i Kiruna ut till Nikkaluokta så började jag tala med den man som jag hamnade bredvid. Det visade sig att även han skulle satsa på att gå under tre dygn och att han skulle gå själv. Det hela slutade med att vi slog följe hela vägen till Abisko. Detta skulle visa sig vara en faslig tur... (för den nyfikne hänvisas till beskrivningen av den sista etappen...)

När vi kom fram till starten med bussen från Kiruna var klockan bara 8 och det var två timmar till start. Vägde ryggsäcken och var riktigt nöjd med att den bara vägde 11 kg(trots att jag bar 1 liter vatten).

Efter invägningen så var det dags att registrera sig och få ut det orange säkerhetskynket som visade att man gick i första startgrupp.

Vid start tog jag det lugnt och tänkte att det var bäst att de som hade riktigt bråttom fick springa iväg - dumt.... Kände mig som en deltagare i ett motionslopp som samlar många som inte har så bråttom de första 5 km... Med detta menar jag att jag fick runda alla som mer eller mindre kröp fram. Blev grymt ryckigt. Efter 5 km stannade dock många för att justera klädsel och för att ta en burgare vid det nedre båtlägret. Tuffade på bra och nådde stationen före klockan 14. Precis som planerat. Solen bröt igenom efter knappt halva sträckan och det blev kanonväder - 20 grader varmt.

Målgång...

Gjorde ett försök att skriva ett inlägg med hjälp av mobilen när jag kom i mål i söndags men detta misslyckades tydligen... Nåväl,  jag tog mig i mål på 50 timmar och 33 minuter. Med tanke på att jag hade som mål att genomföra Classic på 60 timmar så är det självklart så att man är riktigt nöjd! Återkommer med mer detaljer, bilder med mera när jag kommer hem i morgon, fredag.

Väderprognos...

Jag har precis varit inne och kollat väderprognosen och måste säga att det ser riktigt lovande ut... Under söndagen kan det falla något lite regn men i övrigt verkar det som om temperaturen kommer hålla sig mellan 8-12 grader på dagarna och mellan 4-6 på nätterna, och vinden kommer vara försumbar. Stämmer detta skulle det vara helt perfekt. Bättre förhållanden hade inte jag kunnat önska mig!!

MP3-spelaren är laddad med...

Hellacopters: Head off(deras senaste coverskiva. Grymt ös!!) samt Air raid serenade (Samlingskivan som kom för några år sedan. Inte mindre ös!!)
Weeping Willows: Deras dubbelsamling som kom för några år sedan. Ja, jag erkänner att jag är svag för Magnus Carlsson( och då menar jag inte någon sångare som tidigare sjungit i dansbandet Barbados..) röst som enligt mitt tycke är Sveriges grymmaste rock och popröst.
The Solutions: Nicke Andersssons(The Hellacopters) sidoprojekt med grym soul. Två skivor hittills och båda är med

Sedan har jag laddat med två stycken ljudböcker(ca 16 timmar styck)
S. Faulks: I djävulens tjänst: Ny boken om James Bond som släpptes med anledning av Ian Flemmings 100 års jubileum i år.

A. Indridason: Vinterstaden: Isländsk författare som de senaste åren blivit något av min favorit bland de nordiska deckarförfattarna med sitt karga språk och den kalla och vindpinade miljön som beskrivs i böckerna.

Reviderad packlista...

Efter lite egna tankar och goda råd från min kompis Lars, med gedigen erfarenhet från flera turer i fjällen och ett förflutet som yrkesmilitär, så har jag gjort några ändringar i packningen:

• Locket till kastullen lämnar jag hemma.
  • Jag hade tagit med några potionsförpackningar med tonfisk och lime (i folie) som också fått lämna packningen.
  • Jag har bytt den tunna sovsäcken mot en tjockare i dun. Flera nätter sista tiden har temperuren i området krupit ned mot nollan och det är inte roligt att frysa hela natten..
  • Slang och vattenpåse är medtaget.
  • Regnskydd till ryggan är medtaget.
  • En laddning med Gott och blandat samt torkat frukt till frukostgröten är tillagt.
  • Liggunderlaget från RUSTA stannar hemma, lägger regnjackan under fötterna.
  • Voltaren, panodil och Leukoplastplåster är tillagt.

Vet inte om det blir något mer skrivet innan start. Åker till Gävle och Furuvik i morgon och vidare till min svåger i Sundsvall på tisdag. Tåg ned till Arlanda från Sundsvall på torsdag morgon och sedan flyger jag till Kiruna vid lunch. Jag får väl ge Helena lösenord till bloggen så att hon kan ta sig in och skriva om sluttiden när jag ringer/smsar från Abisko...

Sista träningpasset innan start!!

För precis ett år sedan, den 1 augusti, genomförde jag mitt första träningspass med målet att genomföra Fjällräven Classic 2008. Även om jag är medveten om att jag ofta uppfattas som tjurig kunde jag föga ana och tro att jag skulle orka bevara en iver och vilja att träna under hela detta år till den grad att jag nog kan se tillbaka på mer än 180 träningspass och mer än 135 mil. Det är inte alltid varit lätt med motivationen. När regnet, eller snön för den delen, vräkt ned så har sängen känts varm och go... Väder eller lättja har dock aldrig gjort att jag ställt in ett planerat pass!! Det har dock huvudvärk gjort vid några tillfällen - dock inte baksmälla utan migrän...

Dagens pass fick bli en cykeltur på ca 30 km och 90 min effektiv tid. Jag gjorde nämligen ett litet stopp och sprang upp till mitt arbetsrum och hämtade en sak som jag glömt. Kändes skönt att spara lite på fötterna i värmen och bryta av med lite annan träning som omväxling.

Under helgen kommer jag genomföra den slutgiltiga packningen eftersom vi lämnar Karlstad redan på måndag. Jag återkommer med de förändringar som kommer göras jämfört med den ursprungliga listan... En del av tillkommit och en del försvunnet...

Runda idag på eftermiddagen...

Termometern visade 33,6 grader när jag gav mig av ut i spåret på det som i det närmaste kan liknas vid ett sprintpass efter tisdagens runda. Jag gick en mil på ca 75 min. Riktigt bra tempo trots värmen. I morgon gör jag sista passet innan starten den 8 augusti....