Andra och tredje passet v. 52 eller träning med barn...

Har varit lite dålig på att skriva de senaste dagarna. Ledighet från arbetet skapar lättja.... Nåväl lättjan har inte brett ut sig till den grad att det gått ut över träningsdosen...

I torsdags var jag först och reklamerade mina Reebokskor. De var totalt skrot efter två och halv månad. Såg att sulan spruckit också när jag gjorde rent dem innan jag åkte... Efter lite övertalning fick jag till slut med mig ett par Adidasskor med Goretex i hem. När vi kom hem insåg jag direkt att det skulle bli lite krångel att hinna med att lägga Vera, gå ut och gå och göra mig i ordning för att ha maten klar till vi skulle få gäster klockan halv fem... Vad göra? In med Vera på pottan och fram med underställ. Lastade i henne i vagnen och drog på mig skorna. Hon somnade direkt och sov hela rundan i 5 km-spåret. I och för sig glömde jag tejpa hälarna vilket gjorde min första bekantskap med de nya skorna till en smärtsam erfarenhet....

Inför dagens pass var scenariot snarlikt... Inte riktigt läge att säga till Helena att man drar ut i skogen och lämna henne med en två åring som skriker efter uppmärksamhet och en två veckors som äter all vaken tid... Det var bara att dra ut i boden och hämta in bärstolen. Vera älskar verkligen att sitta i den. Efter en timmas samtal om ditten och datten i spåret blev det plötsligt alldeles tyst på ryggen. Det var ingen risk att hon ramlat ur.... Däremot sov hon gott.. Skorna fungerade lite bätte idag och på sikt tror jag att de kan bli riktigt bra. Nytt pass på nyårsaftons förmiddag!!!

Första passet v. 52

Första passet årets sista veckan genomfördes på självaste julafton. Det var verkligen kanonskönt att knyta på sig skorna och dra iväg ut i spåret efter all mat under dagen.

Dagens +5 hade gjort isfläckarna fullständigt glashala och därför valde jag att bara gå 5 km-spåret. Det blev en lite finrunda på ca 7 km totalt och 70 minuter.

Hade lite funderingar på att tejpa insidan på skorna och behålla Reebok skorna. Kunde dock konstatera att alla fyra "luftkuddar" under skorna nu är punkterade... Efter knappt två och en halv månad.... Det är fan i mig inte klokt!!

Nu får man väl återgå till julfirandet....

Tredje passet v. 51

När Helena tog sina föräldrar med sig ut till Ilanda krängde jag på mig ryggsäcken och satte på mig stavarna och drog ut i motionsspåret. Fantastiskt härligt att få genomföra ett pass i dagsljus. Vet inte när jag gjorde det senast.

Då väldigt få går de korta slingorna i skogpartierna utmed vägen inne på golfbanan såg man tydligt hur "dumt" man går i mörkret. Mina gamla spår gick rakt över de stora ispartierna istället för vid sidan om. Det är inte lätt att se skillnad på grus och mörk is när man pga av rimfrost väljer att lämna pannlampan hemma.

Dagens runda blev något längre än planerat. Jag svängde ut på den returslinga som utgör milspåret vintertid och som vänder vid vändplatsen i vad jag tror betecknas Ångbacken. Kanonfint underlag och lite lagom kuperat. Var ute i strax över 90 minuter.

För se hur det blir med skidåkningen i morgon. Kanske drar iväg själv och åker i tre timmar. Johan var för förkyld för att hänga med. Man är ju trots allt bra sugen på att prova sina nya skidor och det vankas rejält med plusgrader senare i veckan....

Träning under v. 51

Om någon som läser denna blogg trott att jag inte tränat när det inte skrivits något kan jag lugna er... I tisdags och igår torsdag avverkades 5 km-spåret.

Tisdagkvällens runda genomfördes i nästan 12 minusgrader. Undrar om det kommer bli den lägsta temperaturen under vintern? Den som lever får se.

Torsdagens runda genomfördes i fuktigare och något mildare väder, -9.

Gemensamt för båda rundorna var att det inte behövdes någon pannlampa för att se något - all rimfrost på träden gör att man ändå ser jättebra. Det är dock lite lurigt med isfläckarna. De har samma färg som gruset.

I morgon lördag är det dags igen och på söndag är planen att inviga de nya skidorna i Sunne!!

Andra passet v.50

Det blev ytterligare ett pass under denna hektiska vecka! Barnafödandet under onsdag kvällen ställde ju lite på kant.. De efterföljande nätterna och kvällarna har inte direkt inbjudit till träning. Fast igår, söndag, när Vera somnat drog jag i väg ut på en runda i motionsspåret. Det kommer sannolikt handla om just rundor i 5-km spåret och pass på 70 min de närmaste veckorna. Mycket bättre än ingenting alls men inte träning som utvecklar konditionen ytterligare. Det känns inte vare sig rimligt eller rätt just nu att träna mer. Den tiden kommer.

Gårdagens pass genomfördes i knistrande vinterväder. Rimfrosten hade färgat hela naturen kritvit och trots att inte spåret är upplyst krävdes ingen konstgjort belysning (i kraft av pannlampa). Skorna som gav mig sådan smärta i tisdags fungerade bättre idag och jag hade också tejpat lite smartare. Lägger med en bild på min underbara flickor.

Första passet v. 50

Som ni kanske sett har jag inte lagt ut någon planering för veckans träning. Med lite drygt en vecka kvar till planerad nedkomst för vårt andra barn nöjer jag mig med att beskriva faktiskt utfall. Ambitionen är att genomföra tre pass även denna vecka men det står skrivet i stjärnorna hur det blir med den saken...

Idag var tanken den att genomföra två varv i 5 km-spåret. På grund av problemet med Reebokskorna skulle jag inviga min La Sportiva skor. Med tejpade hälar och lilltår drog jag iväg. Ganska snabbt blev det uppenbart att det inte skulle gå att genomföra två varv med mindre än att jag skulle ådra mig rejält skoskav på hälarna. Avbröt därför efter ett varv för att inte äventyra fortsatta promenader denna vecka. Så istället för 100 min blev det nu knappt 70 min.

Detta med mina känsliga fötter är ett ordentligt orosmoment inför classic. Det känns verkligen inte bra när man inte kan genomföra 12-13 km vandring utan att få problem med skoskav när man nästa sommar måste klara nästan 10 ggr den sträckan. Något måste göras! Jag får väl dra ned till Lars i Göteborg och botanisera runt i välsorterade butiker och försöka hitta ett par skor som passar mina prinsessfötter....

Tredje passet v. 49 och en reflektion över veckans träning

Nu är veckans tredje och sista pass genomfört. Kvällens pass innehåll backträning - återigen avverkades 6 rundor uppför bryngfjordsbacken i helt ok tempo. Det är lite läckert att först känna att man helst skulle vilja lägga sig ned och somna efter 3 gånger på toppen för att sedan orka "spurta" upp den sjätte och sista gången. Var ute strax över 100 min totalt.

Något torrare än förra söndagen men det var inga problem med damm.... Blev jäkligt irriterad när jag precis innan jag drog ut konstaterade att mina tre månader gamla Reebok skor redan gått sönder i hälen. Lär bli en reklamation till Sportex.

Återigen en vecka som man kan se tillbaka på med viss stolthet. Tre rejäla pass och drygt 5 timmars träning. Verkligen kanon att man snart är framme i mitten på december och inte fått lägga om sina rundor pga snö och uppdragna skidspår i skogen. Fast det är klart..... Skidorna är iordninggjorda  så om det blir rejält med snö så kan ju det vara en variant på träning..... Nu blir det allt osäkrare med planering av träning framöver.... Bara 10 dagar kvar till planerad nedkomst.... Känns lite pirrigt...

Andra passet v. 49

Igår var det omöjligt att skriva något inlägg - verktyget måste varit överbelastat.... Nåväl jag tog mig ut efter att fått lite själslig spis i form av Bo Hagström och Solens mat. Tuffade iväg på rundan i I2-skogen. Det var rejält blött och blåsigt inledningsvis men allteftersom avtog vinden och grusvägen var mjuk och fin men inte särskild blöt.

Tyckte själv att det gick långsamt inledningsvis men när jag kom hem hade rundan även denna gång tagit 100 minuter att genomföra.

En iaktagelse från rundan: Hur många olika ljuskreationer finns det egentligen? Tur att man bor i ett kvarter med sansade grannar. Råtorp och Älvåker ser närmast ut som en amerikanskt förortskvarter. Jag har självklart inga fördomar om hur det ser ut där;)....

I morgon bär det iväg till slalombacken i Bryngfjorden för ett backpass.... Skulle behöva dubba skorna för att få fäste i leran....

Första träningspasset v. 49

Jodå, jag var allt ute igår men av olika anledningar blev det inte tillfälle att skriva på bloggen. Träningspassets längd blev som planerat men det blev inte den planerade rundan i I2-skogen. Igår var det -4 grader och eftersom ca 1 km av sträckan går över stenhällar misstänkte jag att dessa skulle vara rejält hala efter de senaste dagarnas regnväder. Jag valde istället att gå två varv i 5 km-spåret. Med sträckan fram och tillbaka tog rundan totalt 110 minuter och tempot var riktigt bra andra varvet och godkänt första varvet.

Kände mig lite småstel i ryggen men i övrigt fungerade allt enligt plan. En iaktagelse: Från igår klockan 21:30 tills idag klockan 06:30 skiljde det 8 grader (-4 resp 4 grader).....

Träningsupplägg v. 49 - en dag senare än utlovat

Nu har jag några minuter över - medan jag smälter julbordet. Träningen för denna vecka planeras genomföras på följande sätt:

Träningsdagar: Tisdag, Torsdag och Lördag

Passens längd: 110 min idag tisdag, 110 min på torsdag (rundan på Sanna) och Lördag blir det intervallpass i slalombacken.

Kort liggunderlag...

Nu har jag slagit till!! Jag gick in på den föredömliga sajten globetrotter.de och hittade att de hade rea på följande liggunderlag:

Light weight with extremely good insulation values and small packing volume.

• Extra-large valve for rapid emptying
  • enduranceTXTM ground fabric for maximum durability
  • The pack straps are fixed to all mats to prevent loss
Det kostade under 400 kr, vilket får anses vara näst intill en bargain.... På bilden är den nya modellen som är avsmalnad nertill. Den jag beställt är rakt nedtill men avrundad upptill. Passade också på att beställa ett par nya Teva till Vera inför sommaren, under 180 kr är perfekt. Undrar om hon passar i strl 27 i maj?? Det blir säkert bra!!

Tredje passet v. 48 och en reflektion över veckans träning

Nu har jag precis avverka veckan sista pass. Idag var det backträning som stod på programmet. Samma pass som förra söndagen: motionsspåret bort till Bryngfjordsbacken och sedan till toppen 6 ggr och samma väg tillbaka. Detta gick faktiskt mycket lättare än vad jag trodde när jag första gången halkade upp i lervällingen. På vägen hittade jag dock en linje som var något torrare än övrig stig upp till toppen - den användes sedan både upp och ned. Kände mig faktiskt riktigt fräsch fortfarande när jag svängde ut i spåret och styrde hem. Igår regnade det minst 13 timmar sammanhängande och det märktes i skogen - vill man vara positiv så säger man att det var mjukt och fint... När jag rundade en vattenpöl precis före grava skidstadion trampade jag ner hela skon... Tur att det bara var ca 1 km väg hem..... Totaltid 110 min

Veckan började trevande och muskelvärken som jag hade i tisdags kunde ha raserat hela veckans träning.... Nu blev det inte så utan det blev ett lätt och två riktigt bra pass. Summasumarum är jag riktigt nöjd - att avsluta veckan med ett backpass som avklaras, om inte med lätthet så i vart fall med krafter kvar vittnar ändå om att man är på rätt väg....

Återkommer i morgon med nästa veckas träningsupplägg..... Det är väl ingen vild gissning att det kommer likna denna veckas....... Varför ändra ett vinnande koncept???