Tidig start på fredagen...

Kvart över fem gick jag upp och efter en skål havregrynsgröt tog jag cykeln till universitetet(ca 11 km) och väl framme tog jag stavarna från ryggsäcken och gick ca 6 km på grusväg och i motionsspår. Med andra ord samma runda som i onsdags morse. Tiden blev även idag ca 90 min. Känns som man kan ta helg med gott samvete efter tre dagar i rad med bra träning...

Vila i morgon lördag - då blir det istället avslutning för våren med Veras Knyttegrupp. Vädret verkar bli fantastiskt så det blir mysig korvgrillning ute vid Kilenegården!!! På söndag lär dock dock bli en runda till slalombacken. Sannolikt ganska sent med tanke på att kvicksilvret spås nå 30 graders strecket under helgen....

Onsdagens och torsdagens träning

Äntligen är cykeln lagad!! "Firade" med att cykla till universitetet igår och väl framme skruvade jag ihop stavarna och gick två varv i motionsspåret. Från det att jag cyklade hemifrån till att jag var klar och gick in genom dörrarna tog det ganska precis 90 min. Bra pass med variation!!

Idag var det åter dags för ett lift-it pass. Fick grym allergikänning på morgonen och kände mig inte helt super när jag åkte ut till KMTI. Svettades som en häst under passet men klarade vikter och övningar på ett fullt godkänt sätt. Inte minst med tanke på förutsättningarna.

I morgon blir det samma pass som i onsdags! Kanon med träning på fredagmornar efter som det vankas fika kl 09:00. Lagom när man börjar bli hungrig....

Tomas har problem med ryggen...

Talade med Tomas i förrgår och det visade sig att han jätteont i ryggen och skall genomgå en undersökning enligt McKenzie-metoden. Nyfiken som jag googlade jag lite på detta för att ta reda på vad det innebär. Jag hittade då detta som svar på frågan om vad det är som gör metoden så bra:

EFFEKTIV
Den är en effektiv metod för diagnostik och behandling av smärta i rygg, nacke, armar eller ben!  Metoden är särskilt känd för sin effektivitet vid ryggbesvär. Flera studier finns som visar att metoden kortar sjukdomstiden vid ländryggsbesvär.

UPPREPADE RÖRELSER
Unikt för metoden är att använda upprepade rörelser för att sortera in besvären i olika diagnosgrupper.  Dessa rörelser är ganska okomplicerade och kräver ingen träningsutrustning.  Besvären sorteras efter hur de reagerar på olika upprepade rörelser.  Reaktionerna talar om vilka rörelser som gör tillståndet sämre, och vilka rörelser som kan användas för att göra tillståndet bättre.  De "goda" rörelserna används som behandling.
Källa: Erikslunds sjukgymnastik

Gårdagens träning...

Igår var jag ute på ett två delat träningspass på morgonen: Först cyklade jag in till centrum, ca 10-11 km, och sedan gick jag därifrån upp till universitetet, ca 7 km.

Anledning till konstruktionen var att jag skulle lämna in cykeln för att få drevpaket och kedja bytt.

Vila idag tisdag och sedan funderar jag på en dubbellösning i morgon igen: Cykla till universitetet och sedan två varv i motionsspåret. Enda problem blir  hur jag skall få med mig stavarna. Det är så drygt att skruva ihop dem och sedan ställa in dem igen. Det får nog ändå bli så eftersom jag svullnar så i händerna av att gå utan..

150 pass gjorda!!!

När jag började träna inför Fjällräven Classic den första augusti förra året bestämde jag mig för att genomföra 150 pass före det var dags att genomföra loppet i augusti i år. Att det var något speciellt med gårdagens pass förstår säkert alla som läser min beskrivning, se nedan... Utöver det som står i detta inlägg var det även just det 150 passet!!! Härligt att ha nått målet med antal pass mer än 2 månader innan start!!!

Riktigt nöjd med min träningsdisciplin!! Håller fötterna, och det har de gjort de sista veckorna, så kommer det gå med ett leende på läpparna från Nikkaloukta till Abisko. Ödmjuk? Själklart, men någon gång måste man få vara nöjd med sig själv....

All makt åt Tengil - Vår befriare...

Igår kväll, när Vera somnat, valde jag att dra ut i spåret istället för att se Melodifestivalen. Jag hade bestämt mig för att köra 5 ggr upp och ned för slalombacken. När jag varit på toppen och småsprungit ned för andra gången och vände mig uppför backen så jag något mycket konstigt. På väg upp mot toppen såg jag fem figurer som i det närmaste såg ut att sväva ovanför marken. Tre av dem såg ut att vara klädda i svarta långa kappor och de övriga två i motsvarande vita. Samtliga såg dessutom, från mitt perspektiv, enormt långa ut. Nästan som om de gick på styltor. Utrustad med livlig fantasi som jag är drog jag den fullt logiska slutsatsen att det var ett gäng ungdomar som var ute på ett sk lajv för att iscensätta något från en rollspelshistoria.... Den mer logiska, och dessutom faktiska, förklaringen var att det var fem stycken invandrarkvinnor som var ute på en kvällspromenad. Tre äldre i svarta kjolar och svarta huvuddukar och två yngre med jeans och tröja. Kände mig något dum när jag kom uppför backen och konstaterade detta.... Vill man vara mindre själkritisk kan man hylla sig själv som har bevarat sin fantasi från barnaåren långt in i vuxenvärlden

Förrutom denna lilla händelse genomfördes passet utan några missöden i rätt bra tempo. 100 minuter totalt. Nytt pass i morgon måndag. Cyklar in till stan för att lämna in cykeln på reparation och går sedan upp till universitetet. Återstår att se vilka hägringar som drabbar mig denna gång....

Gårdagens lift-it

För första gången på några veckor fick det bli ett torsdagspass denna vecka. Till skillnad från tisdagspasset så inleds detta pass med benböj istället för utfall. Bedömde att jag är lite starkare i denna övning så jag ökade ytterligare 5 kg på stången jämfört med förra veckan. Gick galant!! I övrigt så "fegade" jag inte med den färdiga 8 kg på tricepsövningen utan körde med 10 kg. Även detta gick bra. Hög kvalité och bra kontakt med musklerna under hela passet. Känns i  kroppen idag... Träningsvärk är härligt!!!

Slalombacken på söndag!

Ytterligare en runda i milspåret...

Igår och idag har jag varit i Jönköping på konferens. Efter två dagars stilla sittande så kändes det riktigt skönt att dra på sig träningskläderna direkt när Vera somnat. Hon var riktigt trött så redan tjugo över åtta var jag i väg. Magnifik luft och ca 13 grader varmt - helt vindstilla. Redan efter ca 700 m av spåret så blev jag varse att det hade varit bättre om det blåst lite - miljarder med mygg måste ha kläckts de senaste dagarna. Luften var helt tjock bitvis. Trots detta så hade jag ett bra flyt hela vägen. Ryggsäcken med PET-flaskorna var åter med efter några pass där jag "fuskat" med detta...

I morgon blir det lift-it på lunch och sedan får vi se vilket upplägg det blir på träningen i slutet på veckan. Dop på lördag och knytte på söndag så det får som vanligt pusslas lite...

Två stegsraket....

Jag tog mig en funderare under gårdagen på hur jag skulle lägga upp min träning. Jag bestämde mig för att köra ett längre pass igår istället för att köra intervall i slalombacken. Tanken var att "fresta" kroppen lite och även gå till jobbet nu på morgonen.

Igår kväll, ca 20:45, blev det alltså ett varv i milspåret. Med vägen till och från blev det väl ca 12-12,5 km. Bra tempo hela vägen och en totaltid strax under 100 min. Efter att ha sovit några timmar(alltför lite eftersom Ellen hade mardrömmar och inte som något vidare) så gick jag upp 05:20. 06:10 gick jag hemifrån och strax före 07:50 var jag framme vid universitetet.

Under perioden 20:45 söndag till 07:50 måndag, ca 11 timmar, avverkades ca 25 km. Ett tempo som räcker gott och väl för en sluttid i Classic under 50 timmar....

Egen alkoholpolicy...

För att verkligen göra maximalt för att vara förberedd inför starten av Fjällräven Classic har jag bestämt mig för en egen alkoholpolicy. Den 16 juli åker jag och Helena till Stockholm för att gå på första dagen av Stockholm Jazzfestival. Tack vare min svärföräldrar får vi två dagar i Stockholm på tu man hand utan barn. Mysigt!! Dessa dagar vill man av högst förklarliga skäl kunna dricka några glas vin.... Sedan är dock stopp!! Fram till start den 8 augusti kommer jag därefter inte dricka något, vare sig öl eller vin. Blir hårt om det blir en kanonsommar.... Men alla som känner mig vet hur det brukar bli när jag bestämt mig för något....

Frykensstrand....

Torsdag och fredag denna vecka var det internat med Lärararutbildnings nämnden. Som den nörd jag nu en gång är så packade jag med stavarna och träningskläderna. Jag såg verkligen fram emot att få röra på mig efter en hel dag i konferensrummet. Sagt och gjort. Vi avslutade den första dagens möte ca 16:55 och femton minuter senare hade jag bytt om och var klar för att ge mig av. Min motivator och coach Maria, tillika lärarutbildningens informatör, följde med. Jag hade fått en handritad karta i receptionen och bestämde mig för att lägga samman den 3 km resp 5 km-slinga som fanns föreslagna på kartan. Rundan blev alltså ca 8 km. Då kartan som jag skrev var handritad blev det en liten extra runda pga felläsning.... Var ute i ca 85 min och tempot var riktigt bra!

Vila idag fredag och i morgon lördag sedan blir det slalombacken på söndag...

Lift-it igår...

Gårdagens pass blev något jobbigare än vad de varit de senast veckorna. Anledningen var att denna vecka var den första av en ny sex-veckors period. KMTI har en filosofi att de ser över övningar och musik i sina pass var sjätte vecka. Nya övningar var: Tricepspress med stång(ersatte dips) och axelövningar med fria vikter(både drag utmed sidorna och rakt framifrån samt press). Detta gjorde att man kom åt musklerna ur andra vinklar än vad man har vant sig vid. Grym mjölksyra blev det inte helt oväntade resultatet. Tyckte dock att den nya musiken som valts kändes lite seg.

Helt ok prestation är ändå total intrycket!!

Skall bli skönt med vila idag efter tre dagar i följd med kvalitativt bra träning.

Sällskap i milspåret....

Efter många rundor i stilla ensamhet var det en välkommet avbrott av få med Johan på rundan i milspåret igår kväll. Allt eftersom kilometrarna avverkades sjönk temperaturen högst betänktligt. Från att ha varit ca 14 grader när vi gick i väg klockan 20:30 så var det bara ca 5 grader när vi var  hemma igen klockan 22:10. Kallt men en helt sanslöst härlig luft att andas - en försmak av fjällluft ;-)

Idag blir det lift-it under lunchen och sedan bär det av till Sunne efter morgondagens vila...

Den genomsnittlige deltagaren i Classic...

Enligt tidningen Utemagasinet, nr 4.2008, avverkar den genomsnittlige deltagaren de 11 milen från Nikkaloukta till Abisko på 68 timmar, vidare är det en 35-årig man från Stockholm vid namn Anders, Fredrik eller Magnus...

Det innebär att jag är äldre än genomsnittet... Frågan är om jag är bättre tränad än genomsnittet och om jag därmed har förutsättningar för att avverka sträckan på kortare tid... Den som lever får se!

Bloggen fyller sex månader idag!!!

För exakt 6 månader sedan, den 11 november skrev jag mitt första inlägg på denna blogg. Är riktigt nöjd med på vilket sätt jag använt den för att dokumentera min träning och på det sätt detta skrivande triggat mig att ligga i med träningen. En lyckad symbios med andra ord.

En annan aspekt med denna dag - om exakt tre månader, den 11 augusti klockan 10:00, skall vi ha nått målet i Abisko för att avverkat sträckan under tre dygn.....

Full fart i slalombacken....

Efter en dag med huvudvärk - berodde sannolikt på en kombination av tandgnisslande i natt och saltbrist - så tog jag mig ut på en runda kl 21:00 efter att Vera och Ellen somnat. Det var fortfarande 20 grader varmt när jag gav mig av så det kändes snarare som den 11 juli som den 11 maj...

På programmet stod Bryngfjordsbacken. Under svensexan förra helgen tog jag reda på att backen är 70 höjdmeter hög, vilket gör att mina 5 rundor ger totalt 350 höjdmeter. En intressant aspekt på detta är att det är precis vad man skall avverka under etappen från Sälkastugorna upp till den högsta punkten under FC, nämligen Tjäktapasset. Körde på i ett helt galet tempo under de tre först rundorna och det straffade sig något på slutet och de sista rundorna gick avsevärt långsammare. Trots det var jag riktigt nöjd med hur jag återhämtade mig under nedstigningarna från toppen.

I morgon kväll tänkte jag mig en runda i milspåret och på tisdag står det lift-it på schemat. Efter vila på onsdag drar jag till Frykensstrand på konferens under torsdag och fredag. Stavarna och träningskläderna åker med så det blir en runda i skogarna utmed sjön frykens stränder. Slalombacken igen i helgen som kommer.

Biljett beställd...

Idag är det precis 90 dagar kvar till den 7 augusti, det vill säga den dag då vi flyger upp till Kiruna. Därför bokade jag min tågbiljett från Sundsvall till Arlanda idag: 195 kr för en biljett i första klass. Helt ok. Vågade inte boka tåget som skulle vara framme 11:06(flyget går 12:25) så jag får gå upp tidigt och kommer vara framme på Arlanda ca 09:10. Blir till att packa ned en extra pocketbok....

Till universitetet...

I morse gick jag upp 05:10 och var iväg hemifrån ganska precis klockan 06:00. Med boken Svensk Maffia i lurarna höll jag bra tempo hela vägen i det fantastiska försommarvädret. Rejält svettig när jag kom fram. Nu kan man ta helg med gott samvete... Vila i morgon och på söndag blir det antingen slalombacken alt ytterligare ett Lift-it pass.

Stark igår - svag idag....

Igår tisdag var jag på lift-it under lunchen. Karin(ledaren som är grym på att få deltagarna att ta ut det där lilla extra) hade ändrat lite i programmet och bestämt sig för tre set med dips istället för två: Riktigt skönt att jag ändå orkade köra hela vägen - detta trots att det brann i triceps. Härligt!! De inledade utfallen gick också bättre än förra veckan. På det hela taget ett bra pass!!

Idag var det åter dags att gå till universitetet, revelj 05:25 och avmarsch 06:10. Tyckte att det var grymt segt hela vägen men när jag kom fram visade det sig att jag ändå avverkat sträckan på 95 min. Fantastiskt väder och nu är princip alla träden utslagna. Sommaren är i antågande!!!

Mycket jobb i helgen...

I onsdags skrev jag att jag skulle vila i två dagar och träna i lördags. Det jag inte skrev, och det beror på att min gode vän Lars tillhör en av läsarna av denna blogg, var att torsdagens skulle ägnas åt svensexa... Tveksam merit att bli fullare än den blivande brudgummen... Det viktigaste var dock att han var nöjd med dagen och att alla verkade ha roligt. Bra uppladdning inför fredagens köksbyte. Tack och lov fick jag sova några timmar innan pappa kom 13:00. Tack Helena!!

Efter en grym arbetsinsats var köket på plats klockan 02:15 på lördag morgonen. Ellen och Vera vaknade strax efter sex. 3 timmars sömn var väl inte det bästa upplägget ör att orka med det planerade träningspasset på lördag kväll. Bara jag satte mig ned efter klockan 18 så somnade jag.... Kraschade i säng 21:30...

Söndagen inleddes med städning och uppackning av grejor i köket. Sedan "sprang" jag över gräsmattan(45 min). Direkt efter att gräset var klippt greppade jag stavarna och drog ut på ett varv i 5 km spåret(70 min). Totalt blev det alltså rätt hyfsat ändå...

Vila idag måndag, lift-it i morgon, promenad till universitetet på onsdag och fredag och en tur i slalombacken i helgen. Det räcker med en vecka präglad av lättja....