Måndag - Onsdag....

I måndags var tanken att vila... Busskortet gick ut förra veckan så jag valde att cykla istället - 2*35 min cykling i bra tempo. När det var dags för lunch så "lurade" Birgitta och Eva med mig på en runda i motionsspåret. 45 min lunchpromenad...

I går tisdag var det dags för lift-it på KMTI under lunchen. Stenhårt pass i grym värme - var sjöblöt redan efter uppvärmningen... Orkade dock bra - gubben börjar bli stark....

I dag är jag ledig för att riva det sista i köket - ställde dock klockan på 06:20 och tog ett varv i 5 km-spåret före frukost. Med sträckan till och från spåret så blir det ungefär 8 km och jag var ute i ca 70 min. Kanonväder och 12 grader varmt...

Vila under torsdag och fredag och sedan blir det förmodligen slalombacken på lördag kväll...

Hoppas kan man alltid

I veckan så avgörs tidningen Brants tävling om ett Bergans Cho Oyo. Det är säkert många som skickat in svar på denna tävling men i och med att man är med har man i vart fall chansen. Hoppet är det sista som överger människan, som Stefan Holm skulle ha kunna sagt ;-)....

Detta tält skulle vara perfekt under FC.....

Söndagkväll i slalombacken

Precis som planerat genomfördes det ett pass i slalombacken nu ikväll. Efter att ha lagt Vera, och läst Pippi Långstrump som är favoriten just nu, och ätit en tallrik med Niclas fantastiska GI-kyckling drog jag ut i spåret ca 20:40. Gjorde en liten mix mellan raka spåret och vägen i kanten på slalombacken. Efter att ha inlett med att gå till toppen när jag kom fram gick jag två gånger vardera väg. Alltså så stod jag på toppen 5 ggr "som vanligt".

Fick lite känningar i magen sista kilometern hem och den kan väl bäst beskrivas med Susanne Lanefeldts klassiska ord: "knip"....

Avverkade rundan, som genomfördes i lätt duggregn, på ca 95 min. Vila i morgon och sedan lift-it på tisdag.

Det sket sig.....

Som jag skrev häromdagen blev jag lite influerad av grabbarna på Naturkompaniet som berättade om sin kollega i Jönköping som skulle gå 100 mil innan han ställde sig på startlinjen i Nikkaloukta. Lät som en god idé tänkte jag och funderade då på att släppa mitt mål om 150 träningspass längre än 45 min.

Jag funderade på hur jag skulle räkna om min träningsdagbok till avverkade kilometer eftersom det även innehåller cykling och Lift-it pass. Jag bestämde mig för följande beräkningsgrund: Jag går rätt snabbt så jag bestämde mig för att beräkna utifrån ett tempo som motsvarar 7 km i timman eller 1 km på 8.57 min. Med detta som grund har jag nu gått igenom alla pass i träningsdagboken och räknat om i km. Ett 45 min lift-i pass blev exempelvis 5,25 km. Problemet med detta sätt att räkna blir att högt tempo inte premieras. Men en förenkling var nödvändig för att lyckas med ekvationen överhuvudtaget.

Dilemmat blir när man summerar hittills gjorda pass med autosum-funktionen i excel: 1162,85 km!!!  Alltså lite mer än 116 mil.... Det var alltså ingen ytterligare morot att försöka nå 100 mil.....

Nytt mål blir därför 175 pass..... 31 pass dit....

Sol och vindstilla

Jag trodde att onsdagens väder var all-time high men dagens väder var om möjligt ännu bättre!! -1 och vindstilla, sol från klarblå himmel. Då är det lätt att motivera sig för de dryga 95 min och 13 km från Skåre till universitetet.

Tryckte på bra hela vägen - underlättas av Scott Morgans och Nicke Anderssson (the Solutions) hesa stämmor i lurarna, ersatt av Magnus Carlssons samhetsröst sista biten(Weeping Willows).

Nu har man mer än väl gjort sig välförtjänt av fredags fika och ett kvalitativt rödvin i kväll. Under helgen blir det återigen en runda i slalombacken. Inte omöjligt att jag lägger på en runda och kör 6 gånger uppför backen... Den som lever och läser får se... Full fart mot helgen!!!

Gyllene morgon....

När fan blir gammal blir han religiös var det någon som sa. Hur det är med den saken låter jag vara osagt och nöjer mig med att konstatera att det ljus som rådde denna morgon blir svårt att överträffa. Helt magiskt väder med en luft som gjorde att det kändes som om man skulle kunna orka gå hur långt som helst. Trots detta så nöjde jag mig med att "bara" gå till Alstersjö och två varv i motionsspåret. Kände mig som sagt grymt stark idag - detta trots att jag egentligen inte sovit så mycket i natt efter konsert med Mark Knopfler i LLA och lite whisky och vandringsplanering med Tomas så somnade jag halv tolv och gick upp tio över fem..

Vila i morgon och promenad till Kau på fredag.

Nu är det dags att ta tag i dagens arbete....

Lift-it

Idag hade jag äntligen möjlighet att hänga med kollegorna på kommunikationsavdelningen på lift-it på lunchen. Passet på tisdagarna har ett högre tempo och ett bättre driv än motsvarande pass på torsdagar. Mycket tack vare en entusiastisk ledare som verkligen får deltagarna att ta i lite extra. Orkade riktigt bra idag! Ökade med 7,5 kg i utfall och orkade ändå genomföra alla repetitioner. Kände mig även stark i triceps och axlar idag. Skönt när det känns som om träningen ger resultat!

I morgon blir det tidig uppgång. Jag skall köra Tomas, som jag skall genomföra FC tillsammans med, till tåget som går strax efter 6. Därefter kör jag direkt till universitetet och går ned till Alstersjö och två varv i spåret innan det är dags för arbete.

Eget beting...

När jag började träna för FC så bestämde jag mig för att genomföra 150 pass längre än 40 minuter under det lite dryga ett år som jag skulle träna. Nu när det bara är exakt 20 pass kvar för att nå upp till detta mål så funderar jag på att revidera det. Var nämligen på Naturkompaniet häromdagen och tjötade med de trevliga killarna där, som förövrigt var med i FC 2007. De berättade att en av personalen på butiken i Jönköping skulle gå 100 mil innan han stod på startlinjeni augusti..... Detta gjorde att jag började fundera lite.... Det kanske jag också skulle göra!! Återkommer senare i veckan med en summering av hur långt jag gått hittills och hur jag tänker mig att nå mitt nya mål...

Viljans triumf...

Huvudet tungt av för mycket pollen och för lite kaffe är väl inte vad man skulle kunna beskriva som de ultimata förutsättningarna för ett träningspass. Under "normala" förutsättningar hade det varit nog för att man skulle välja soffan framför träningskläder och en runda i spåret. Nu är det dock inte några normala förutsättningar eller någon riktigt normal människa som skriver.... Följdaktligen så gav jag mig iväg ut när Vera somnat, ca 20:45. På dagens beting stod slalombacken och tillskillnad från de senaste rundorna i backen så tog jag på mig ryggsäck med 4 liter vatten. Vägen fram till backen kändes nästan oändlig idag. Väl där kunde jag konstadera att det torkat upp rejält och att det nu gick att gå under liften hela vägen från topp till botten, vilken gör vägen lite kortare och därmed avklaras höjdmeterna med mindre "spill". Med andra ord blir det mer stigning per meter gående... Avverkade 5 ggr upp och ned.

Skall jag summera passet så är jag väl mer nöjd med att jag genomförde än tempot jag genomförde passet i. Vila i morgon och sedan ser det äntligen ut som om jag kommer iväg på lift-it på tisdag.

Vårkänslor...

Vårkänslor kan i och för sig vara trevliga men inte när de sitter i hals och ögon... Har varit  så trött de senaste dagarna så att det är i det närmaste obekrivligt. Detta har som jag skrivit även präglad min fysiska prestation. Trots ett bedårande vårväder, med sol från klarblå himmel och ca 3 plusgrader, tog det även idag 100 min att gå till universitetet. Detta trots att jag tycker att farten var god hela vägen. Fick grym pump i benen när jag körde utfall i backen. Kan vara så att jag gör en mer korrekt rörelse när man kan "hänga" på stavarna och att det därmed blir jobbigare.

Vila i morgon och sedan är det dags för ett riktigt mördarpass i slalombacken på söndag.....

Lift-it

Blev lite stressigt att hinna till KMTI eftersom jag var på behandling hos tandhygienststudenterna. Kände mig inte speciellt stark idag. Orkade inte riktigt fullt ut på axlarna. Kan bero på de allergikänningar och det halsondo jag haft de senaste dagarna. En ok insats men inte mer.

I morgon skall jag gå hit till universitetet, perfekt eftersom det är fredagsfika klockan 9...

Till kau...

Pga av att jag missade ett inbokat möte idag kl 13 så fick jag som jag skrev igår lägga om mitt tänkta upplägg. Jag gick hemifrån prick 06:00 och var framme 07:40. Kände mig lite småseg hela vägen men kan väl inte riktigt peka på var jag tappade de fem minuter som jag "missade" min idealtid med. Gött att jag ändå orkade kämpa på hela vägen och tempot uppför backen sista biten är jag riktigt nöjd med.

Nu blir det vila i morgon och sedan blir det lift-it på torsdag.

Det blir inte alltid som man tänkt...

Hade missat ett möte i morgon kl 13 och därför blir det nytt träningsschema: I morgon går jag till universitetet och på onsdag blir det cykel in till stan, lift-it 16:15-17:15 och cykel hem. Efter vila på torsdag går jag till universitetet igen på fredag och sedan blir det en tur i slalombacken i helgen.

LIM 55

Nu har jag bestämt mig för vilken ryggsäck jag skall använda på FC!! Mitt dilemma är ju att jag idag har en säck som är på 50 liter (för liten) och en på 80 liter (för stor) .Jag var inne på Naturkompaniet och kollade lite förra veckan och då talade mycket för en Haglöfssäck som heter Matrix 60 liter. Var dock lite tvekande inför att gå upp hela 10 liter i volym. Nar jag surfade runt på Haglöfs hemsida hittade jag dock nya LIM 55 och blev helt såld!! Haglöfs beskriver själva säcken så här:
LIM Series. Bekväm, ultralätt och välutrustad ryggsäck

· Justerbart bärsystem för bästa passform

· Ultralätt ram i 6005-T6 aluminium för utmärkt lastkontroll

· Konturskurna axelremmar med perforerad foam som ger bättre andningsförmåga och låg vikt

· Ryggsköld med ventilerade kanaler och friktionsmönster i korsryggen

· Stödjande hellångt konturskuret höftbälte med stora fickor i mesh

· Rullöppning med fästpunkter för rep m.m.

· Bottenkonstruktion med integrerade vingar som ger ökad stabilitet vid tung packning

· Lättåtkomlig förvaringsficka på framsidan

· Fack för vätskesystem med säkerhetsficka på insidan för nycklar och värdesaker

· Sidofickor i stretch med plats för enlitersflaskor

· Stor elastisk ficka på framsidan för att motverka överbelastning

· Dubbla stavhållare

· Flera fixeringsöglor på frontpanelen för liggunderlag m.m.

· Reflextryck

Lift-it

Efter morgonens tur ut till Hammarö och Knyttegruppen med Vera så hann jag med att  åka till KMTI och köra ett 45 min lift-it pass klockan 14. Detta löste sig mycket tack vare att Vera kunde vara hos Isak en stund innan jag kom från träning. Tack Fredrik!! Nu blir det vila i morgon. På kvällen skall jag "vårrusta" cykel för på tisdag skall jag cykla till universitetet, köra lunch lift-it och sedan cykla hem igen. Blir ett pass om 50 min(cyklar liten omväg till jobbet) + 45 min liftit och slutligen 40 minuter hem på cykeln. En härlig träningsdag!!

Lördagkväll i slalombacken...

Lördagkväll kanske de flesta förknippar med mys hemma i tv-soffan. Så kan det vara även för mig men inte idag. Eftersom det inte blev någon runda i morse - ersattes av en timma med dammsugaren och svabben - fick det bli en kvällsrunda istället. Efter att ha lagt Vera så stack jag ut i spåret. 100 minuter senare var jag hemma igen efter att ha gått motionspåret till slalombacken(ca 5,5 km fram och tillbaka) och sedan gått upp till toppen totalt 5 gånger. Detta innebär som jag skrev förra veckan att vägen parallellt med backen avverkades fyra gånger och att jag gick till toppen när jag vek av spåret. Detta är en gång mer än förra veckan och jag kände mig faktiskt riktigt stark hela tiden.

I morgon går mitt friluftsliv in i en ny era... Jag och Vera skall börja i Friluftfrämjandets knytteverksamhet - hon som deltagare och jag som hjälpledare. Skall bli fantastiskt kul att inom ramen för en ordnad aktivitet få umgås med min dotter i skog och mark samtidigt som hon får en "naturfostran" som jag önskar att jag fått som barn. Tänk vad mycket det finns att upptäcka i skogen för den som har nyfikenheten i behåll!

Knytte är försteget till Mulle och är en verksamhet för barn från det år de fyller tre år. Verksamheten beskrivs så här på Friluftfrämjandet webb: "I skogsknytteverksamheten får de minsta barnen uppleva naturen på nära håll. Lekar och sånger gör vistelsen i naturen rolig. Tillsammans med föräldrar, andra vuxna och ledare, får Skogsknyttarna lära känna det som lever. Barnen blir vänner med stubbar,kottar, myror, maskar. Ju yngre barnen är när de får sin första kontakt med naturen desto större blir deras intresse för naturen under resten av livet. Vistelsen i naturen ger även små barn hälsa och välbefinnande."

Kan bara instämma!!

Runda vid universitetet...

Efter en tidig start, revelj 05:25 och klockan 06:20 parkerade jag bilen på universitetet. Efter lite småstrul och inställning av remmarna på de nya stavarna så fungerade det bättre. Jag gick först grusvägen ned till stranden av den vackra Alsters sjö och sedan två varv i det 2 km motionsspår som finns i direkt anslutning till campusområdet.  Tyckte nog själv att det gick lite trögt men det visade sig att jag gått lika snabbt som förra gången jag genomförde samma runda. Gissar att den totala sträckan blev 10-12 km. Var klar 07:40. Efter dusch var man redo för en ny dag på jobbet.

Nu blir det vila och konferens i Stockholm i två dagar och sedan är planen att genomföra en runda i slalombacken på lördag morgon.

Stavbrott.....

I morse ringde klockan 05:25 och klockan 06:05 gav jag mig iväg. Efter ungefär 2/3 av vägen så gick ena staven av!! Den gick av strax ovanför spetsen så det var bara att kasta dem vid närmaste papperskorg och knata vidare utan.

Gick ca 500 m av de ca 700 meter uppför backen till universitetet med utfallssteg (knät på bakre benet var ca 3-3,5 dm från marken). Grym mjölksyra!! Härligt!!

Var på stadium och köpte nya stavar. Hittade ett par tredelade stavar som var nedsatta från 399 till 199. Dock fanns det inga trugor på dessa så det blev till att runda tidigare nämnda papperskorg och hämta de gamla.... Recycling när det är som bäst;-)

Vila i morgon och ny tur till universitetet på onsdag morgon!!

Gyllene morgon....

Idag klockan sju gick jag hemifrån för att genomföra vårens första runda i slalombacken vid Bryngfjorden. Motionsspåret kommer ut ungefär halvvägs upp i backen och då började jag med att gå upp till toppen. Sedan gick jag upp och ned tre gånger och hem igen.

När jag var på väg nedför backen sista gången så kom en spillkråka flygande och skrek. De är otroligt häftiga med sin speciella flygt. När jag hade gått ungefär 2/3 av vägen tillbaka till Gravaskidstadion så så jag ett fjolårskid som stod i solen som bröt igenom skogen och drack vatten från ett dike. När jag kom närmare så såg jag att det inte bara var ett utan tre totalt. Sagoligt vackert med solen som strilade ned mellan träden.

Var ute totalt 80 minuter. Vila i morgon och sedan blir det promenad till universitetet på måndag morgon.

Jag blir så trött....

Igår hade jag tänkt mig att gå i slalombacken som efter de senaste dagarnas vårvärme i princip är snöfri. Vaknade på morgonen med en bekant känsla - ett analkande migränanfall. Trots att jag tog tabletter innan jag åkte hemifrån blev det bara värre och värre under dagen. Av träningen blev alltså intet.

Gjorde dock en liten recovery idag genom att gå från Skåreberget till universitetet. Härligt väder och det fanns kraft att gå uppför huvuddelen av backen upp till Konopaken med långa kraftfulla steg.

Totaltiden var densamma som vanligt; 95 minuter.

Full fart mot helgen!! Kan nog unna mig några glas kvalitativt rödvin ikväll!!

Får försöka få in ett pass i slalombacken under helgen.

Lift-it

Precis som planerat genomförde jag ett 45 min Lift-it pass på lunchen igår. Tisdags passet inleds med utfall istället för benböj som är fallet på torsdags passet och det ger en än mer mjölksyrastinn inledning på passet... Körde fullt på dips  men var något svagare än normalt på bänkpressen...

En härlig träningsvärk idag!! Segt både i bröst, ben och armmuskler idag. En skön känsla...... Vila idag och en runda i morgon. Förmodligen går jag hem från stan efter att vi varit i Örebro i morgon em.

Runda i går kväll...

Eftersom Frölunda redan är utslaget ur hockeyslutpelet var det inte så svårt att slita sig från tv:en och dra ut i spåret när Vera hade somnat strax efter åtta. Halv nio spännde jag på mig stavarna och gav mig iväg. Var lite tveksam till att gå i skogen eftersom det bara är 4 dagar sedan kung Bore släppte sitt senaste grepp över Karlstadstrakten. Det visade sig dock inte vara halka som var problemet, snarare vätan. Riktigt stora vattenpölar bitvis. Det är i och för sig bra när det läggs ut sågspån i spåret för att suga upp vatten men när det blir så mycket vatten så att det flyter ovanpå syns inte vattnet i pannlampans sken...

Vädret var näst intill trollskt eftersom temperaturen sjönk något efter att det klarnat upp efter dagens ihållande regn.

12, 5 km på 105 min blev dagens runda. Helt ok för en måndag kväll.....

Idag blir det lift-it med gänget på kommunikationsavdelningen på lunchen!!